Ook in dit verhaal vinden we, naast opnieuw het gok-element, nog een ander terugkerend thema uit Wodehouse’ werk: het Village Concert. Ik heb het maar vertaald met Dorpsconcert, hoewel dat in het nederlands geen bestaande term is. Het gaat eigenlijk om een soort Bonte Avond, waarbij allerlei mensen uit het dorp hun kunstje laten zien. Sommigen zingen een lied, of spelen een stukje viool, anderen doen samen een sketch, dragen een gedicht voor of imiteren vogelgeluiden. Het geheel wordt aan elkaar gepraat door de dominee of iemand uit de familie van de lokale landheer. Vaak wordt zo’n avond georganiseerd voor een goed doel, bij Wodehouse doorgaans het Orgelfonds of het lekkende dak van de parochiekerk. Dat iedereen daar desgevraagd aan meedoet lijkt vanzelfsprekend.
Bij Wodehouse komen dit soort bonte avonden meermaals voor, in dit verhaal (The Metropolitan Touch) uit 1923, maar natuurlijk ook in The Song of Songs (1929), al speelt het daar in een stedelijke omgeving en kan het dus geen Village Concert heten, en uiteraard in The Mating Season (1949), waar we zelfs het hele programma van het concert meemaken, en waarin Esmond Haddock successen viert met de Hunting Song van zijn oude tantes.
Het valt me overigens voor het eerst op dat zo’n Village Concert ook wel een beetje doet denken aan de gemiddelde bijeenkomst van The Wodehouse Society…
Podcast: Play in new window | Download